Kinderen en jongeren worden via YouTube, online-spelletjes en televisieprogramma’s overspoeld door (sluik)reclame.
Kinderen en jongeren worden via YouTube, online-spelletjes en televisieprogramma’s overspoeld door (sluik)reclame. Voor kinderen is het vaak lastig om reclame te herkennen, zeker als de reclame vermomd is.
Reclamewijsheid
Om reclame te herkennen tussen alle informatie op internet, in spelletjes, games en vlogs hebben kinderen reclamewijsheid nodig. Maar hoe verkrijg je dat als kind en waar vind de ouder de informatie?
Op de website Mediawijsheid is veel informatie te vinden over het op een gezonde manier omgaan met media. Op de site is een speciaal deel gewijd aan reclamewijsheid.
Commissariaat voor de media
Het Commissariaat voor de Media pleit voor een verbod op sluikreclame op YouTube. Voor het eerst heeft het Commissariaat voor de Media onderzocht hoe vaak merken en producten duidelijk zichtbaar voorkomen in vlogs. Een dergelijk verbod zal echter niet direct geregeld zijn.
Bronnen:
- Mediawijsheid
- Commissariaat voor de media, mei 2017
Reactie Actiz Jeugd
ActiZ adviseert de JGZ-professional om een kijkje op deze site te nemen. Er zijn handige tips voor ouders en kinderen te vinden. De site geeft professionals handvatten in de advisering naar ouders. Ook de inspectie heeft JGZ-organisaties gewezen op het belang van de mediaopvoeding.