Versnellingskamers

Een ‘Versnellingskamer digitalisering van de informatievoorziening’ staat voor twee dagen intensief sparren, ontwikkelen en plannen. Inclusief een uitgebreide intake vooraf en een dag nazorg naar behoefte.

In de versnellingskamer formuleert de groep deelnemers:

  • Een eigen visie op cliënt in regie en digitalisering,
  • brengt alle interne en externe betrokkenen in kaart,
  • ontwerpt een strategie en
  • een plan van aanpak om de visie waar te maken

Het plan van aanpak wordt ingevuld aan de hand van het vijf lagen interoperabiliteitsmodel van Nictiz: organisatie, processen, informatie, applicaties en infrastructuur.

Resultaten

De groep van deelnemers wordt gevormd door een representatief team van alle belanghebbenden en betrokkenen binnen een organisatie en staat onder leiding van een ervaren externe adviseur op het gebied van zorg en ICT. Het uiteindelijke resultaat van de versnellingskamer is een compact verslag en een actieplan voor de wijze waarop de organisatie gaat werken en communiceren met bijvoorbeeld de Persoonlijke GezondheidsOmgevingen (PGO’s) van haar cliënten.

Er zijn inmiddels 6 actieplannen gemaakt.  

Ervaringen met versnellingskamers digitalisering

Een aantal ActiZ leden heeft gebruik gemaakt van het ondersteuningsaanbod om digitalisering te versnellen. Deze versnellingskamers zijn actief geweest vanaf zomer 2018 als voorloper van het Versnellingsprogramma voor de Care ‘InZicht’ dat voorjaar 2019 van start is gegaan.

Lees de ervaring van bestuurder Carintreggeland

Lees de ervaring van bestuurder Archipel

Lees de ervaring van bestuurder IJsselheem


Er is nog ruimte voor enkele versnellingskamers. Neem voor meer informatie contact op met Annemiek Mulder.

Annemiek Mulder